Gondolataink » "4 másodperced van, hogy meggyőzz..."

"4 másodperced van, hogy meggyőzz..."

webergonómia

Hallottál már a 4 másodperces szabályról? Webergonómiai kutatások megállapították, hogy 4 másodperced van meggyőzni a látogatódat, hogy érdemes-e az oldaladon maradnia, vagy sem? Röviden, ennyi idő alatt dönt, hogy meg tudod-e oldani a problémájára, vagy sem?

A rossz hír, hogy ha a látogató 4 másodperc alatt nem talál számára érdekes tartalmat, továbbáll és a legtöbb esetben soha nem is tér vissza.

Jó hír is van, ami az, hogy ugyanilyen gyorsan meg is szerezheted a figyelmét. Ha úgy tetszik, 4 másodperced van, hogy eladd neki a weboldalad tartalmát, ő pedig a figyelmével fizet. Igen, az internet fizetőeszköze a figyelem. Figyelmet kapsz a pénzedért, amit aztán pénzzé konvertálhatsz. Így azért egészen más nekivágni a weboldaltervezésnek ugye?

Ebben a cikkben 7 olyan építőkockát mutatunk be, amit ha megfelelően raksz össze, a látogató figyelme a tiéd. Vágjunk is bele:

0. „Ne törd a fejem” (Steve Krug)

Miért nulladik? Azért mert ez a szabály egyetemes érvényű, nem kötődik egyértelműen egyik építőkockához sem, mégis mindegyiket jelenti egyben, és, ha csak ezt az egyet jegyzed meg ebből a cikkből, az már fél siker. 

Lássuk a 7 építőkockát, amivel tiéd lesz a látogató figyelme.

1. Gyorsaság

Gondolkoztál már azon, miért lett olyan sikeres az internet elterjedése? Mert az emberek az interneten (a keresőmotorok segítségével) konkrét problémára konkrét megoldást találnak, GYORSAN. Az internet használatával célunk az időspórolás, még akkor is, ha „céltalanul” böngészünk.

A gyorsaság kérdése pedig már akkor is számít, amikor a látogató beírja a weboldalad címét, vagy rákattint a keresőben. Ne hagyd, hogy a látogatónak 5-10 másodpercet kelljen várni az oldalad betöltésére, mert nincs ennyi időd, a látogatók nagy része ennyit nem vár egy oldal betöltésére, mert számtalan más lehetősége van az információ beszerzsére, ezért a legtöbb továbbáll. 

A nyitó oldalon nincs szükség nagy terjedelmű képekre, nem kellenek animációk, semmiképp se használj flash elemeket és lehetőleg olyan programozót válassz, akiről tudod, hogy modern technológiákkal dolgozik.

Az alábbi linken teszteld honlapod sebességét: https://developers.google.com/pagespeed/

2. A 4 másodperces szabály

 A cikk elején már szó volt róla, a nyitólap letöltődése után 4 másodperc áll rendelkezésedre, hogy megragadd a látogató figyelmét. A látogató gyors megoldást keres, ezért nincs idő bemutatkozni és hosszasan köszönteni a kedves leendő ügyfelet, akinek igényeit a legmodernebb technológiákkal, legmagasabb minőségi színvonalon bla-bla…

A weboldaladon nyugodtan használj „im medias res” kezdést. A figyelem felkeltése érdekében szinte kötelező. Kicsit radikálisan hangzik, de mi a cégnél „arcba mérésnek” hívjuk ezt a jelenséget. Köszöntés helyett, egyből a látogató arcába kell mérni a weboldal legfontosabb üzenetét.

Hidd el, nem fog megsértődni, ha nem köszöntöd. Webergonómiai szakértől hőtérképes kutatásokkal folyamatosan vizsgálják a szem mozgását internetezés közben. Az eredmények azt mutatják, hogy a látogató nem elolvassa az oldalakat, hanem átolvassa. Ez azért nagy különbség! Gyors megoldást keres, ezért szkennel. Végigpásztázza az weboldalt és ha nem talál semmi „használhatót” már lép is tovább. Figyeld meg egyszer magadon. Nagy valószínűséggel te is így böngészel.

Lehet, hogy te már kívülről ismered a saját weboldaladat és számodra 4 mp alatt minden nyilvánvaló. De akkor is egyértelmű lenne, ha először járnál ott?

Még egy érdekesség, amit megint csak letesztelhetsz magadon. Az interneten nem a legjobb döntésre törekszünk. Ha arra törekednénk végtelen sokáig keresgélhetnénk. A legtöbbször megragadjuk az első jónak tűnő lehetőséget és nem is keresünk tovább. Pontosan ez az, amit el szeretnénk érni 4 másodperc alatt. Egy jónak tűnő lehetőséget kínálni, amiről aztán be is bizonyítjuk, hogy jó megoldás a problémára.

3. A landing page szerepe

Az már tudjuk, hogy a nyitó oldalnak lehetőleg 5 másodpercen belül be kell töltődnie és innentől 4 másodperced van a figyelem megszerzésére. Ez remek, de jogosan merül fel a kérdés, milyen eszközökkel lehet mindezt elérni?

A nyitó oldalad lesz a siker kulcsa, ez a pillanatragasztó. Ha a nyitó oldal azonnali választ 4 bűvös kérdésre, akkor nyert ügyed van, megvásároltad a látogató figyelmét.

Lássuk melyik ez a 4 kérdés:

4. Tekintet

Lehet, hogy számodra evidens, mégis sok fejlesztő csapat komoly hibát vét, amikor ezt a szabályt mellőzi.

A magyar ember tekintete balról jobbra és fentről lefelé halad. Ha bal felül nem kínálsz semmi érdekeset, valószínűleg még 4 másodpercet sem kapsz a látogató figyelméből. Nem véletlen, hogy a nagy hírportálok is ezt az elrendezést használják. Sőt ők a bal felső részen mindig egy vonzó/sokkoló képet helyeznek el, ami garantáltan megragadja a figyelmet és tereli tovább a szemet jobbra a címsor irányába, hiszen kíváncsivá tesznek, „vajon milyen gondolat fűződhet ehhez a képhez”?

Ha nem hiszed, jár utána:) és nem is kell messzire menni: index.hu, origo.hu.

5. A képek szerepe

Ezzel el is érkeztünk a képek szerepéhez. Nagy és mély téma, ezért itt csak a weboldalad felépítése szempontjából szükséges legfontosabb előnyeit emelnénk ki.

Biztos te is hallottad már a közhelynek számító, de igaz reklámfogást; „manapság bármit el lehet adni, csak legyen mellette egy meztelen nő”. Ez az állítás is a vizualizációra utal. Könnyebben idézzük fel azokat a képeket, amik esztétikusak a szemnek és gyorsan azonosíthatók az agynak. Az már más kérdés, hogy a termék marad-e meg, vagy a hölgyemény, de nem is ezen van a hangsúly, hanem a képek erején.

A képek azonnali érzelmet váltanak ki az emberben, ráadásul az agy sokkal gyorsabban dolgozza fel a képi információt, mint a szövegeset. Eredményképp egy kép sokkal többet és sokkal gyorsabban tud közölni, mint egy szöveg, amire nem elég ránézni, el is kell olvasni és meg is kell érteni.

Az internet a gyorsaságról szól, jobb ezt elfogadni. Ha gyors reakciót szeretnél kiváltani, akkor sok esetben képekre van szükséged, mégpedig olyan képekre, amelyek kifejezik a weboldalad mondanivalóját és harmonizálnak a tartalommal, a színvilággal.

6. Színpszichológia

Az interneten semmi sem véletlen. Gondoltad volna, hogy egy hírlevél feliratkozásnál számít milyen színű a „feliratkozom” gomb? Az Online Marketing Akadémia előadóitól tudom, hogy párhuzamosan tesztelték a kék és a narancssárga színt. A kék feliratkozó gomb néhány százalékkal több feliratkozást eredményezett, mint a narancs, így megtartották a kék gombot.

Különböző embertípusoknál, azaz a különböző célközönségeknek más-más színek működnek jobban. A mély tónusú kék az üzlet, a megbízhatóság, a biztonság, a tapasztalat és a sikeresség színe. Ezért is használják gyakran az üzleti életben. 

Minden fő színnek megvan a maga jelentése. A színek hatását bár meg lehet kérdőjelezni, de az kicsit olyan, mintha a saját elképzeléseidet szeretnéd ráerőltetni a vevőidre, ahelyett, hogy kiszolgálnád az igényeiket. Nincs értelme, jobb tudomásul venni és számításba venni a dizájn tervezésnél. 

7. Címsor

Most, hogy tudod merre halad az ember tekintete és mi az, amit könnyen befogad az agy, már "csak" egy ütős címsorra van szükséged.

Kezdhetsz egyből a címsorral, vagy teheted a kép mellé jobb oldalra. Az eddigi összhatás, a színpszichológia alkalmazása fel kellett, hogy ébressze a vágyat a címsor elolvasása iránt. Ez az a pont, ahol sok esetben eldől, marad a látogató, vagy sem.

A jó címsor pedig rövid, egyértelmű és kíváncsiságot ébreszt a látogatóban. Ilyenek például:

A címsorokról egy külön tanulmányt lehetne írni. Elképzelhető, hogy a jövőben ezt a témát még bővebben is fejtegetjük. 

Konklúzió

Állítsd össze a weboldalad kezdőoldalát a fenti szempontok alapján, és a tiéd a látogató figyelme. Ha pedig megszerezted a figyelmét, akkor kezdhetsz bele az értékesítésbe, hogy meggyőzd, te vagy a jó megoldás a problémájára.